איך אנחנו ההורים יכולים לתמוך בהם, לחזק אותם ולשמור עליהם?
*לספק את תחושת הגדלות.
לחפש ולמצוא היבטים שונים של עמדת הכוח של הילדים המתבגרים. צריך לפמפם אותם בהערצה: מילים כמו “חזק”, “גדול”, “מיוחד” הן מילות המפתח. אבל לא להגזים. לא להגיד “אתה הכי חזק” או “את הכי יפה” או “הכי חכם/חכמה”. צורה אבסולוטית של הערצה לא תחזיק מול המציאות החברתית, אלא תגרום להם לנפילה תהומית. הערצה אבסולוטית מאבדת את האמינות ברגע שהם יפגשו מישהו יותר חזק או חכם, או מישהי יפה מהן. או שחברים יגידו להם: “את מקנאה בה כי היא יותר יפה ממך” וזה לא משנה האם זה נכון או לא. לא להשוות, אך בהחלט להעריץ את הכוחות הנפשיים שלהם, את יכולת העמידה.
גם אם בן קטן בגופו להעריץ את כוחות הנפש שלו, העמידות שלו מול הקשיים. למצוא את התכונות החזקות שלו, את ההתנהגויות הבוגרות ולשבח: בוא הנה, איזה גדול אתה!
גם אם בת לא הולכת להיות דוגמנית לשבח את מידות הנפש היפות. חלקים גופניים ונפשיים כאחד: “איזה חיוך יפה יש לך”, איזה עיניים יפות”, “איזה מבט קורן”, “אי אפשר לא לאהוב נשמה כזאת”, “תראי איזו חזקה את”.
אם ילדים מספרים לכם שהם חווים הקנטה מצד חבריהם להסביר: כשאדם מרגיש חזק אין לו צורך להקניט את האחר. כשבנאדם מרגיש קטן ועלוב ומתוסכל הוא עושה את עצמו גדול על ידי כך שהוא משליך על האחר את כל מה שהוא מרגיש לגבי עצמו. כלומר, כל מה שהוא אמר לך עליך, זה בדיוק מה שהוא מרגיש לגבי עצמו. אם אתה תראה לו שזה לא מזיז את האצבע שלך, תראה לו את הכוח האמיתי שלך. כך אתה תנצח אותו.
* אם הילדים לא מספרים, תעלו על הדיון המשפחתי את הנושא של שיימינג. תקדימו תרופה למכה.
תספרו שחברה שלכם או קולגה בעבודה ספרה על איזה ילד או ילדה, או קראת בעיתון, או קראת בפייסבוק שחברים מציקים להם, בלה… בלה… בלה… תתענינו האם בנכם או בתכם מכירים תופעה כזאת. מה הם חושבים על זה. ילדים יגיבו. קל להם לדבר על מישהו אחר ולא על עצמם.
* אם הילדים בכלל לא רוצים לדבר על זה או בורחים מהנושא, זאת נורה אדומה. סימן שהם חוו בעבר או חווים כעת התעללות חברתית.
התייעצו עם איש מקצוע מטפל רגשי. ייתכן שיש צורך לקחת את הילד לטיפול רגשי.
* חשוב שהילד המתבגר יימצא ב- 2-3 מסגרות חברתיות שונות נפרדות (לדוגמה: חוג ספורט, צופים, בית הספר) כדי שתהיה לו אינדיקציה על עצמו מכמה מעגלים חברתיים.